Marketing quick scan

Heeft jouw organisatie behoefte aan een compact, maar inzichtelijk beeld van de marketingaanpak? Dan is de marketing quick scan een interessant middel.

SWOT: van inzicht naar actie

Aan de hand van het SWOT model worden zowel de sterke als de zwakke kanten van de huidige marketing benadering en resultaten in kaart gebracht. Door deze te koppelen aan de kansen en bedreigingen ontstaan waardevolle inzichten voor een optimale inrichting van marketing in je organisatie.

  • Wat zijn onze meest effectieve marketingkanalen om onze doelgroep te bereiken?
  • Hoe consistent is onze merkboodschap en hoe goed wordt deze begrepen door onze
    doelgroep?
  • Zijn onze marketingcampagnes gericht op het vergroten van merkbekendheid of het
    genereren van leads en verkoop?
  • Hoe goed begrijpen we de behoeften en voorkeuren van onze doelmarkt?
  • Hoe efficiënt is ons marketingbudget en hoe goed kunnen we de ROI meten?
  • Zijn er tekortkomingen in onze interne marketingprocessen die onze effectiviteit beïnvloeden?
  • Hoe goed zijn we in het anticiperen op en reageren op veranderingen in de markt en bij de concurrentie?
  • Welke nieuwe trends of technologieën kunnen onze marketinginspanningen
    verbeteren?
  • Zijn er onbenutte marktkansen die we kunnen benutten?
  • Hoe kunnen we ons aanpassen aan veranderende consumentenvoorkeuren om nieuwe doelgroepen aan te spreken?
  • Zijn er externe factoren zoals regelgeving of economische omstandigheden die onze marketingactiviteiten kunnen beïnvloeden?
  • Hoe kunnen we omgaan met bedreigingen van nieuwe concurrenten of verstoringen in de markt?
  • Zijn er kansen voor samenwerkingen of partnerships die onze marketinginspanningen kunnen versterken?

Door de SWOT-analyse te gebruiken als leidraad voor de quick scan, kan snel inzicht worden verkregen in de huidige stand van zaken van de marketingaanpak en kunnen gerichte acties worden ondernomen om de prestaties te verbeteren.

Marketing Quick Scan

Hoe werkt een marketing quick scan?

Intake

Wij bespreken de aanleiding van de quick marketing scan. Wat is de precieze scope van de scan? Zijn er specifieke zaken waar we op moeten focussen? Wie zal betrokken moeten worden in dit traject?

Dataverzameling en analyse

Het verzamelen van relevante data kan op meerdere manieren: van interviews met betrokkenen in je organisatie (eventueel aangevuld met externe interviews met klanten), tot inzage in Google Analytics. De analyse van de verzamelde data vormt de basis voor een reeks conclusies en aanbevelingen.

Rapportage en vervolgstappen

In een compact rapport brengen we de voornaamste conclusies en aanbevelingen in kaart. Op basis hiervan kunnen praktische vervolgstappen worden bepaald. Mogelijk is de marketing quick scan aanleiding om te starten met interim marketing managent of project management.

Marketing quick scan nodig?

Neem vrijblijvend contact op

Samen kijken wij naar jouw uitdagingen en wensen. Want die staan centraal.
En vervolgens naar de wijze waarop interim marketing management zou
kunnen helpen bij het bereiken van jouw doelen.